Precis som med allt annat finns det trender även för marknadsföring. Årets trender inom marknadsföring år 2017 anses vara att ha ett eget lager som företagare. Tack vare att allt fler företag har valt att flytta sina försäljningsavdelningar till Internet, shoppar personer allt mer online. Det är väldigt sällan som ett företag har alla produkter kunden efterfrågar. Därför brukar de oftast köpa från olika leverantörer och skickar då företagaren ut sina produkter direkt i form av ”Dropshipping”, är det mycket möjligt att kunderna måste gå flera gånger för att hämta ut olika paket. Bekvämlighet är a och o för en lyckad företagsverksamhet. I ett redan stressfullt samhälle med allt vad det innebär så är det sista kunderna vill ha, ännu mer stress att hämta ut olika paket.
Tillgänglighet är ett måste
Logistisk blir en viktig del för företagaren då de flesta varor måste finnas tillgängliga för köp och leverans vid beställning. Har du som företagare ett flertal varor som inte finns på lager, är det stor chans att köparen tröttnar och lämnar hemsidan istället för att titta igenom de andra tillgängliga varorna. Här är också ett bra tips att skriva när du förväntas få in varorna igen. På så sätt kan kunden själv bestämma om det är värt väntan.
Gör din hemsida mobilanpassad
En annan stor trend som är given är att göra sin hemsida mobilanpassad. Tittar du dig omkring på bussen när du åker till jobbet, går det inte att missa vad folk sysselsätter sig med, mobilen. Det är allt från att titta på sociala medier till att nätshoppa. I en redan stressig vardag finner många personer det svårt att få tid till att starta upp datorn. Mycket shopping sker på väg till möten av olika slag eller på väg till jobbet just, för att det är dötid. På så sätt är man samtidigt på väg dit man skall och kan ändå shoppa det man behöver.
Var personlig mot dina kunder
Riktad marknadsföring har kommit att bli en trend. Tack vare att det kryllar av leverantörer av olika slag, är det viktigt att vara varm och personlig. Då utbudet av exempelvis barnvagnar är så pass stort är det en större förlust för företagaren än kunden ifråga när kunden väljer att gå vidare till en annan leverantör. Kunder kan välja och vraka bland olika leverantörer, vilket de är medvetna om. Därför ställer de ofta högre krav på att produkterna håller hög kvalité samtidigt som personalen på företaget är välkomnande och personlig.
Se till att ha koll på SEO och Adwords
Google har kommit att bli en hemsida som många människor litar på till 100%. Det har kommit att bli en hemsida där man söker vad olika sjukdomssymptom betyder, vilken högtidsdag som kommer härnäst samt vilka företag man skall köpa sina varor ifrån. Oftast är det endast de företag på första sidan av Google som får sig ett klick. Ju längre bak ens företag ligger desto mindre är chansen att kunden ens kommer lägga märke till företaget.
Under 2017 gäller det för företagare att skaffa sig ett medvetande inom SEO och Adwords. Google utvecklas ständigt vilket leder till nya funktioner.