För några år sedan hade sociala medier som Facebook och Instagram endast några tusen användare medan det idag används av människor världen över. Folk hittar både partners, nya vänner och även gamla okända släktingar genom sociala medier. Det har kommit att bli mer än bara en social plattform. Facebook, bland annat, har kommit att förändra hela världen då du där kan hitta gamla klasskompisar lika väl som gamla släktingar. I takt med att Facebook och andra sociala medier så som Instagram och Twitter har växt så har även företagen vänt blicken hit. Du kan i dagsläget hitta de flesta företag på både Facebook, Twitter och Instagram.
Viktigt att synas och höras
Det har kommit att bli extremt viktigt att ha en företagssida på sociala medier för att synas och höras. Till exempel har det aldrig varit enklare att växa över en natt än vad det är nu. Ett stort plus är att det dessutom är mycket billigare att använda sig av digital marknadsföring än att annonsera på bussar och i tidningen. Speciellt Facebook har utvecklat sina företagsannonser så att de kommer upp som ”sponsrade inlägg” samtidigt som de riktar sig till relevanta kunder. Detta är möjligt tack vare att varje klick som en användare på Facebook gör registreras och på så sätt kan Facebook se till att användaren får annonser som är relevanta.
Lättare än någonsin att annonsera på sociala medier
Har du som användare till exempel klickat dig in på ett företags Facebooksida som säljer kläder är det högst troligt att dina annonser som visas i ditt flöde nu kommer vara annonser från klädföretag. Instagram använder sig av samma arbetsmetod då det i ”flödet” kommer upp bilder som är relevanta och intressanta för användaren. Detta genom att, på samma sätt som Facebook, registrera de klick som användaren gör. På så sätt kan företags inlägg på både Instagram och Facebook nå en större mängd potentiella kunder.
Annonsera hos bloggare med ett stort läsarfölje
Ett annat sätt som blivit väldigt populärt på senare år är att samarbeta med bloggare som har ett stort läsarantal. Som nämnts innan, innebär inte många klick en lojal kundbas, utan vill du börja annonsera hos en bloggare bör du tänka på vilken målgrupp denna bloggare har. Då det handlar om barnvagnar så är valet givet: mammabloggar. Du som företagare får då ditt företags namn nämnt i ett sponsrat blogginlägg där bloggaren skriver en egen unik text, gärna med bloggarens egna erfarenheter och åsikter. På så sätt får läsarna en trovärdig och pålitlig åsikt av produkterna. Vilket gör att chansen för klick som leder till köp av produkt ökar. Har då denna bloggaren ett x antal tusen följare som litar på bloggarens åsikter kommer de klicka sig in till din hemsida. Det gäller här samma som spelbolagen gör att sökordet vävs in diskret i texten. Bloggmarknaden har exploderat på senare år och det används flitigt så kallade ”adlinks” hos världens alla bloggare, vilket leder till att du kan söka upp vilka bloggare som gillar att länka till din hemsida. På det sättet kan du lättare se över vilka bloggare som skulle passa den målgrupp av köpare du är ute efter.