Marknadsföring av olika slag har funnits sedan urminnes tider och det har alltid kostat en hel del för företag. Annonsering via bussar och tidningar kostar mer än vad man tror, vilket gör att de mindre företagen avstår. Det spelar dock ingen roll hur bra dina produkter är och hur välskapad din hemsida är, om ingen vet att företaget existerar. Många företag, både stora som små, har valt att ignorera marknadsföring just för att undvika en stor utgift. Men det är värt att lägga pengar på marknadsföring, med tanke på hur mycket man kan vinna på att bli sedd och hörd. Det är väldigt få företag som är ensamma om en produkt och därför blir marknadsföringen för varje enskilt företag ännu viktigare.
Det första steget inom marknadsföring
Ett av de första stegen för en framgångsrik marknadsföring är att lokalisera sin målgrupp. Det är väldigt sällan du som företagare kan locka ”alla” till dina produkter. När det kommer till försäljning av barnvagnar, är det givetvis viktigt att du annonserar där din målgrupp befinner sig. Din målgrupp är framförallt par och singelföräldrar som väntar tillökning eller redan har barn. Ett sätt att locka till sig rätt målgrupp till sin hemsida är att ha rätt språk. Texten skall därför vara tilltalande till föräldrar eller blivande föräldrar.
Var personlig men formell
När det kommer till barnvagnar så bör texten inte vara allt för formell. Här kan du som säljare försöka locka läsaren mer genom att dela med dig av dina egna kunskaper och erfarenheter. Detta bör dock ske på ett professionellt och pålitligt sätt. Försök på ett diskret och enkelt sätt få in dina egna erfarenheter i texten för att hjälpa läsaren. Både innan man skall bli förälder och efter så är det ständigt nya frågor som cirkulerar runt i huvudet. Om du får dina kunder och läsare att känna igen sig i dina produkttexter, får du både nöjda kunder samtidigt som din säljstatistisk ökar.
Tänk inte för stort i början
Det gäller helt enkelt att hitta rätt ton och språk i texterna som publiceras tillsammans med bilderna på produkterna. Använd exempelvis inte smileys och liknande då det anses vara oprofessionellt. För att hitta var rätt målgrupp befinner sig är ett tips att använda olika typer av sökmotorer. Det man bör ha i åtanke är att inte tänka för stort i början. Fokusera på en liten målgrupp först där du kan få några återkommande kunder för att sedan börja expandera kundkretsen. En återkommande kundkrets är viktigare än många klick.